1 av 2 svenskar spräcker resebudgeten

2013-07-15

Svenska kronan är fortsatt stark. Men trots denna guldkant på semesterresan för svenska turister höjer ReseEkonomen ett varningens finger – de allra flesta av oss spräcker nämligen resebudgeten när vi är ute och reser. Detta enligt en YouGov-undersökning framtagen på uppdrag av FOREX Bank.

Solen skiner på den svenska turisten – i fler bemärkelser än en. Både dollarn och pundet är billigare än ifjol och på flera populära turistorter har valutorna backat med 5-10 procent sedan den här perioden förra året. Samtidigt uppger hälften av svenskarna att kostnaden för semestern blir högre än de räknat med. 1 av 3 gör aldrig någon semesterbudget.

-          När kronan är stark och allt känns billigt är det ännu lättare att spendera mer än man tänkt sig. Ta i förväg reda på så mycket du kan om resmålet vad gäller priser och utbud och försök göra en kalkyl på hur mycket du vill och kan göra av med på resan, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Totalkostnaden för resan blir högre än beräknat för totalt 48% av svenskarna. 32% gör aldrig en resebudget.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under perioden 18-20 januari via internet med utgångspunkt i YouGov-panelen i Sverige. Totalt 1474 svenskar svarade.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.