4 av 5 missar att anmäla sjukdagar under semestern

2014-02-20

Om du eller ditt barn blir sjukt under semestern har du enligt semesterlagen rätt till tillfällig föräldrapenning. Trots detta uppger 76 procent av svenskarna att de inte anmält när de varit sjuka eller tvingats vabba under sin ledighet.

Du vet väl om att du kan byta ut din semester mot tillfällig föräldrapenning om du eller ditt barn skulle blir sjuka under sportlovet? Inte? Då är du inte ensam.

38 procent av svenskarna känner inte till att de har rätt att byta semesterdagar mot sjukdagar/vab om de själva eller deras barn blir sjuka under semestern. Hela 76 procent svarar nej på frågan om de sjunkanmält sig själva eller anmält vab under tidigare semestrar.

- Vare sig det beror på okunskap eller pur lathet är det synd att så få utnyttjar möjligheten att tillgodogöra sjukdagar under semestern. Det är ju en stor förlust av den lediga tiden, inte minst för den som investerat i en resa och kanske måste spendera mesta tiden på hotellet, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Anmäl omedelbart
Den som vill byta semesterdagar mot exempelvis ledighet med tillfällig föräldrapenning för vård av barn måste begära detta omedelbart hos sin arbetsgivare. Samma sak gäller om man själv blir sjuk - ring arbetsgivaren direkt och säg att du vill räkna av sjukdagar från semesterledigheten. Arbetsgivaren har inte skyldighet att tillgodose din begäran i efterhand.

Detta säger semesterlagen, 15 §:
Om det under semesterledigheten infaller en eller flera dagar då arbetstagaren inte hade kunnat arbeta på grund av sjukdom eller arbetsskada, eller en eller flera dagar som är semesterlönegrundande enligt 17 a och 17 b §§ ska, om arbetstagaren utan dröjsmål begär det, sådana dagar inte räknas som semesterdagar. I sådant fall ska de semesterdagar som återstår förläggas i ett sammanhang, om arbetstagaren inte medger annat. Lag (2011:129).
Källa: https://lagen.nu/1977:480

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen genomförs under perioden 31/1 – 5/2 2014 via internet med utgångspunkt i YouGov-panelen i Sverige. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-64 år. Data samlas in på sådant sätt att de utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Sammanlagt har 1520 intervjuer genomförts.