Åk på solsemester för lunchpengarna

2015-05-20

En ny undersökning från FOREX Bank visar att drygt tre av fyra svenskar på något sätt sparar pengar till sin semesterkassa. Det vanligaste är att lägga undan pengar varje månad. Knappt en av tio tänker däremot på att skära ner på sina matkostnader – även om man kan spara så mycket som 13 500 kronor per år på att byta ut restauranglunchen mot matlåda.

77 procent av svenskarna tar olika initiativ för att spara pengar till sin semesterkassa, det visar en undersökning som FOREX Bank låtit YouGov genomföra. Det vanligaste sättet att spara pengar inför resan är att lägga undan pengar varje månad (57 %), att skära ned på övriga inköp (25 %) och att skära ned på nöjen (19 %). Endast åtta procent däremot väljer att skära ned på sina matkostnader – trots att det finns stora pengar att spara här.

I restaurangguiden Gastrogates senaste Lunchprisindex* kostade en genomsnittlig lunch i Sverige 81,40 kr. Det betyder det kostar 407 kronor i veckan att äta lunch ute, givet att man gör det varje arbetsdag. Årskostnaden landar på 19 536 kronor för den som jobbar 48 veckor, fem dagar i veckan. Skulle man istället lägga 25 kronor på att laga en extra portion till matlåda skulle motsvarande kalkyl landa på 6 000 kronor – det vill säga 13 536 kronor mindre.

– För 13 500 kronor får du en veckas all-inclusive på ett fyrstjärnigt hotell. Man äter, bokstavligen talat, upp en hel solsemester – det kan vara värt att tänka på nästa gång du väljer sushi eller indiskt framför gårdagens hemlagade måltid, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Så sparar svenskarna till semesterkassan:

Lägga undan pengar varje månad                                        57 %

Skära ned på övriga inköp                                                   25 %

Skära ned på nöjen                                                            19 %

Skära ned på klädinköp                                                      17 %

Jobba extra                                                                       15 %

Sälja saker som jag inte behöver på Blocket eller liknande     13 %

Skära ned på matkostnader                                                 8 %

Låna                                                                                  2 %

Annat                                                                                 3 %

Ingenting                                                                            23 %

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. 1512 intervjuer har genomförts med män och kvinnor 18-64 år i Sverige.

* Snittpriset för en lunch är taget ur Gastrogates senaste Lunchprisindex (augusti 2013):