Alicante ger mest sol för pengarna

2013-10-30

- FOREX Banks Solindex jämför pris per soltimme på 34 destinationer

Höstmörkret blir allt mer påtagligt och lockelsen till solen är stor hos många resenärer. FOREX Bank har undersökt var du får mest sol för pengarna under november månad och Alicante toppar listan.

FOREX Banks Solindex jämför antalet soltimmar med prisläget i 34 storstäder och semesterorter. Resultatet visar att svenskar som reser till Alicante på den spanska östkusten kan avnjuta i genomsnitt 42 timmar sol på en vecka i november och betalar endast 153 kronor per soltimme. Det är hälften så mycket som i Istanbul och en fjärdedel av kostnaden per soltimme i Milano.

– Genom vårt Solindex vill vi ge soltörstande resenärer en bild av både hur solsäkra olika destinationer är och hur prisnivån skiljer sig inför hösten. Spanien och Portugal bjuder exempelvis ofta på mycket sol till en billig peng, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Några städer och semesterorter som ger mycket sol för pengarna i november är Lissabon, Dubai och Aten. Dyrast sol återfinns i Moskva, Genève och Oslo. Stockholm ligger bland de dyraste av de undersökta resmålen med endast nio soltimmar i veckan i november.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mobil: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Stad

Genève

Moskva

Tillvägagångssätt
FOREX Banks index jämför prisläget och kostnader på vanliga produkter såsom en måltid på en mellanklassrestaurang, en halv liter öl, en taxiresa på 5 km samt snittpriset för en hotellnatt. I Solindex har man dessutom undersökt antalet soltimmar i 34 olika städer. Totalkostnaden per semesterdag har sedan dividerats med genomsnittligt antal soltimmar.