Allt fler vuxna väljer tågluffen

2013-04-26

I maj startar tågluffssäsongen. Länge har tågluffstrenden representerats av ungdomar, men SJs siffror visar en skiftning. Allt fler vuxna väljer nu tågluffen som semesterupplägg och Östeuropa erbjuder flera lockande destinationer. Här tipsar ReseEkonomen på FOREX Bank om en rutt med utgång från länder som är billiga att semestra i.

5 av 10 svenskar planerar att ta ut fler semesterdagar i år än 2012 och det är storstäder som lockar mest. Att satsa på tågluffen som semesterupplägg i sommar är ett bra alternativ för den som vill se så mycket som möjligt för minsta möjliga peng.

–Förr var det främst ungdomar som tågluffade och spenderade månader på resande fot, idag ärskillnaden mellan ungas och vuxnas tågluffsvanor inte lika stor. Vuxna, över 26 år, utgör 37 procent av de sålda Interrailbiljetterna och resorna blir också kortare och fler, säger Thelma Henrysson, presskommunikatör på SJ.

En Interrailbiljett gör det möjligt att resa via merparten av tågbolagen i Europa. En ungdomsbiljett, upp till och med 25 år, kostar 2 425 SEK och tillåter 10 resdagar av totalt 22. Motsvarande biljett för vuxna kostar 3 545 SEK.

–Med en Interrailbiljett får du möjlighet att se ett stort antal länder och städer till ett bra pris. Om dudessutom väljer bort de dyra länderna i Europa för att istället ta dig runt i Östeuropa får du mer valuta för dina pengar. Det kan även vara ett spännande tillfälle att ta sig till platser du kanske inte hade kommit till annars, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Nedan följer ReseEkonomens ruttförslag för en tågluff med mycket semester för pengarna. Polen, Tjeckien, Ungern och Turkiet är alla länder som är billiga att semestra i, enligt FOREX Banks semesterindex.

1. Börja rutten i Danmark
Du får inte resa på Interrailkortet i ditt hemland. Ett alternativ är att först ta sig till Danmark och nyttja Interrailbiljetten med att åka gratis färja med Scandline Ferries till Puttgarden, Tyskland.

2. Kurort i Polen
Kuststaden Swinoujscie erbjuder turisterna sol- och badsemester tack vare den långa sandstranden med tillhörande strandpromenad. Spautbudet är också stort, varför inte ta en helkroppsmassage mellan lunchen och eftermiddagssolen? På Hotel Promenada kan du få en 50 minuters helkroppsmassage för cirka 200 SEK. För mer information se http://promenada-odnowa.pl/en/spa/treatments/.

3. Öl i Tjeckien
För den som gillar öl är Tjeckien en höjdpunkt under tågluffen. Kryssa mellan de olika ölhaken (även kallade hospodor) i Prag eller ta tåget till staden Pilsen som ligger dryga timmen utanför huvudstaden. Pilsen är känd för sin öltillverkning och för 90 CZK (drygt 32 SEK) kan man besöka ölmuseet Plzeňský Prazdroj Brewery Museum och till och med få sig ett smakprov. För mer information se http://www.prazdrojvisit.cz/en/brewery-museum/

4. Mineralbad i Ungern
Ungern är känt för sina många mineralbad och på det främsta, Scéchenyi i Budapest, kan du få en heldags njutande inklusive omklädningshytt för endast 138 SEK. För mer information se http://www.szechenyibath.com/. Den som istället är sugen på att strosa runt i en pittoresk atmosfär kan ta spårvagnen (HÉV) för cirka 20 SEK tur och retur till byn Szentendre, belägen cirka 2 mil utanför Budapest. Här kan du strosa runt på kullerstensgatorna och besöka de olika konstgallerierna eller museerna – ett trevligt och billigt nöje!

5. Shopping i Turkiet
Vill du njuta av billig shopping under din tågluff ska du definitivt göra ett stopp i Istanbul. Staden erbjuder billig shopping i de olika basarerna samtidigt som du kan välja om du vill ha med dig europeiska eller asiatiska souvenirer hem, detta tack vare stadens belägenhet precis på gränsen mellan de två världsdelarna.

Allmänna tips inför tågluffen:

Hitta boende
Använd ett internetcafé för att leta hostel innan ni byter stad eller land. På så sätt kan man undvika att, i panik och brist på energi, ta in på ett dyrt boende. Sök hostel på http://www.hostelworld.com/ och http://www.hostels.com/ eller bo på någons soffa genom https://www.couchsurfing.org/

Tågbolag
Kolla upp i förväg vilka tågbolag som ingår i Interrailbiljetten. På så sätt undviks otrevliga överraskningar i form av dyra biljetter. En del tågbolag tar ut en avgift för sträckan även om resenären innehar en Interrailbiljett, kolla upp dessa avgifter i förväg och räkna in dem i budgeten. Bland de tågbolag som ingår kräver vissa att du gör en platsreservation för att vara säkrad sitt- eller sovplats.

Snabbtåg
Var vaksam på biljettpriset på snabbtåg, det tas nämligen ofta ut en extraavgift.

Frukostlösning
Att boka hostel med frukost är ofta en smart och billig lösning. Då slipper du köpa det på ett café och frukosten kan på många ställen ingå i hostel-priset.

Klicka här för att komma till vårt pressrum