Asien och Östeuropa ger mest för semesterkassan

2014-01-15

Forex Banks semesterindex för våren 2014 listar, utifrån en rad vanliga semesterutgifter, svenskarnas mest prisvärda destinationer. Sverigefavoriterna Thailand och Filippinerna är billigast i Asien medan Litauen och Polen erbjuder mest förmånliga priser för den som vill hålla sig inom Europa.

FOREX Banks semesterindex jämför genomsnittspriser på en rad produkter i 56 länder världen över. Exempel på produkter som jämförs är snittspriset för en hotellnatt, ett restaurangbesök, en taxiresa och en halvliter öl. Nytt för i år är att en cappuccino inkluderats i jämförelsen.

Sammantaget är det Östeuropa som erbjuder mest förmånliga priser för den svenska turisten. Litauen och  Polen har båda index under 50 vilket innebär att dessa länder är häften så dyra att  turista i som i Sverige. Monaco är det dyraste landet, följt av  Norge, Schweiz och Israel.

–När det kommer till mest prisvärda destinationer är Östeuropa och Asien fortfarande i topp men årets index visar även att valutarörelser gjort det billigare att turista i bland annat Japan, Sydafrika och Australien jämfört med förra året, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Klicka här för att se hela listan.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.