Begagnade jeans kan avgöra semestern

2013-11-18

En ny undersökning av FOREX Bank visar att nära var tredje svensk har ett särskilt res- och semesterkonto. Det vanligaste sättet att spara till semestern är att lägga undan pengar varje månad eller att skära ner på olika kostander – men få verkar tänka på alternativet att sälja gamla prylar för att späda ut semesterkassan.

Svenskarna är beredda att anstränga sig rejält för att få sin semester. På frågan  ”Vad, om något, brukar du göra för att spara ihop till semesterkassan?” svarar svenskarna att de lägger undan en summa varje månad (60 procent), skär ner på övriga inköp (31 procent), skär ner på nöjen (26 procent), jobbar extra (18 procent) eller skär ner på matkostnaderna (10 procent).

Däremot är det få – endast 15 procent – som säljer saker som inte längre behövs på Blocket eller liknande för att fylla på semesterkassan.

-Ta reda på vad din drömresa kostar, sätt upp en budget för semestern och gör slutsumman till ett eftersträvsamt mål. När du inser att varje hundralapp för dig närmre målet blir det riktigt sporrande med en garderobs- eller förrådsutrensning, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Enligt Linnéa Aguero, t.f. pressansvarig på Blocket, är klädhandeln just nu på rejält uppsving – så för den som kan sälja begagnade skor och varmare kläder finns semesterpengar att tjäna.

-Vi ser samma trend varje år när kylan kommer; de som säljer jeans, jackor och kängor på Blocket runt höst och vinter kan tjäna en en rejäl hacka.  Bland det mest populära plagget just nu är Please-jeansen – du kan få en bra bit över tusenlappen för ett begagnat par, säger Linnéa Aguero.

Från undersökningen (bas 1500):
Vad, om något, brukar du göra för att spara ihop till semesterkassan?  (multi)

Lägga undan pengar varje månad 60%
Skära ned på övriga inköp

Skära ned på nöjen

Skära ned på klädinköp

Jobba extra

Sälja saker som jag inte behöver
på Blocket eller liknande

Skära ned på matkostnader

Låna

Annat

Ingenting

Summa

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av analysinstitutet YouGov. Under perioden 9-13 september 2013 har sammanlagt 1759 CAWI-intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-64 år.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.