Billigt med lågprisflyg?

2011-08-22

Hur billiga blir biljetterna med lågprisflygen i slutänden? Det är ett ständigt aktuellt diskussionsämne och enligt en statistisk jämförelse, utförd av resesajten Travelmarket, kan slutsumman bli upp till 233 procent högre än grundpriset i det mest graverande exemplet.

Travelmarket valde att göra jämförelsen Köpenhamn–London, enkel resa, med nätbokning 7 juli för resa mellan 24 och 31 augusti. I förutsättningarna ingick prioriterad incheckning/vald sittplats, 20 kg incheckat bagage och betalning med Visakort. Det visade sig att grundpriset hos Ryanair – som flyger från Billund i Jylland –växte från 282 till 981 kronor, eller med 233 procent, hos Easyjet från 457 till 952 kronor (108 procent) och hos Norwegian från 563 till 803 kronor (43 procent). Detta ställt i relation till SAS, vars grund- och totalpris var detsamma, 981 kronor.
Men statistik är lurig om man inte väger in alla komponenter i en jämförelse. Och enligt amerikanske författaren Mark Twain – eller om det är den brittiske politikern Benjamin Disraeli som ska tillskrivas uttrycket? – så finns det tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.