Bremen - En god doldis

2011-09-12

Bremen är en lite bortglömd nordtysk pärla – som får extra glans under höst och förvinter. Mellan 14 och 30 oktober hålls här Bremer Freimarkt, Tysklands äldsta marknad med rötter från 1035, en folkfest som senast besöktes av fyra miljoner. Den följs av den traditionella julmarknaden, som pågår 24 november till 23 december.

Att vandra i Bremens gamla stad, Schnoor, är att göra en skön historisk resa. Rådhuset är ett mäktigt landmärke, med statyn av ”Stadsmusikanterna från Bremen” intill. Den skapades med bröderna Grimms saga som förlaga, den om åsnan, hunden, katten och tuppen som rymde från grymma husbönder för att lira musik i staden. Och måhända kan du stöta på spår från tiden (1648–1719) då Bremen var ett svenskt hertigdöme.

Stans turistbyrå, www.bremen-tourismus.de, erbjuder fördelaktiga paket, Ryanair flyger direkt till Bremen från Skavsta och flera bussbolag arrangerar resor dit.

Tänk på att man i Tyskland i allmänhet ännu föredrar kontanter framför kort. Euro köper du till förmånlig kurs och utan avgift i FOREX bankbutiker!