Bulgarien billigast i Europa i sommar

2014-06-27

FOREX Banks semesterindex listar svenskarnas mest prisvärda destinationer för sommaren 2014. Inom Europa är det Bulgarien och Litauen som erbjuder mest förmånliga priser – men billigast sammantaget är det i Vietnam. Dyrast är Monaco, Norge och Schweiz.

FOREX Banks semesterindex jämför genomsnittspriser på en rad produkter i 57 länder världen över. Exempel på produkter som jämförs är snittspriset för en hotellnatt, ett restaurangbesök, en taxiresa och en halvliter öl.

Absolut billigast på årets sommarindex är Vietnam med ett index på 41, följt av Fillipinerna (45) och Bulgarien (46). Litauen, Polen och Slovakien har också alla index under 50 vilket innebär att priserna där är hälften av dem i Sverige.

–Bulgarien är ett mycket prisvärt resmål som förutom sol och strand erbjuder vackra medeltidsstäder och en överraskande bra vinproduktion. Vietnam är det billigaste landet i vår undersökning. Den som reser dit kommer upptäcka att reskassan varar länge, särskilt denna tid på året då det inte är högsäsong och hotellen har en förmånligare prissättning, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

De dyraste länderna i sommarens index är Monaco (158), Norge (129). Schweiz (124).

Semesterindex 2014

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.