Byt Rom mot Riga på alla hjärtans dag - spara tusenlappar

2014-02-13

- FOREX Bank jämför klassiska romantikresmål med budgetalternativ

I år infaller Alla hjärtans dag på en fredag – så en storstadsweekend passar bra för den som vill skämma bort sin kärlek lite extra. Genom att välja bort klassiska kärleksstäder som Barcelona, Rom och Paris och istället satsa på någon av de vackra destinationerna i öst får du mer romantik för pengarna. Det visar FOREX Banks Alla hjärtans dag-index.

Det nya indexet visar stora skillnader i prisläge mellan typiska romantikstäder och huvudstäderna i öst. I Budapest exempelvis, är prisnivån 37 procent lägre än i Paris medan Tjeckiens huvudstad Prag har en prisnivå som är 27 procent lägre än den i Rom.

– Många förknippar städer som Rom, Paris och Barcelona med romantik – och det med all rätt. Men vill man komma billigare undan erbjuder också länderna i öst väldigt vackra städer, rik kultur och jättegod mat, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

FOREX Banks Alla hjärtans dag-index jämför prisläget och kostnader på produkter förknippade med en romantisk storstadsweekend. Produkter som jämförts är bland annat snittpriset för en hotellnatt, en trerätters middag, en flaska champagne, en cappucino och ett biobesök.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879, mattias.varen@forex.se

BUDGETALTERNATIV

KLASSISKT ALTERNATIV

Stad

Index

Stad

Index

Budapest

Warszawa

Rom

Prag

Tallin

London

Riga

New York

Om Indexet
FOREX Banks Alla hjärtans dag-index jämför prisläget och kostnader på vanliga utgifter förknippade med en romantisk storstadsweekend. Produkter som jämförts är snittpriset för en hotellnatt, trerätters middag för två personer, taxiresa på fem km, en flaska vin, en flaska champagne, två cappucinos och ett biobesök för två personer.