Dyrt med skidor på flyget

2016-03-02

Skidsäsongen är i full gång och det finns fortfarande gott om skidresor kvar för den som vill ta sig utomlands. Men att ta med egna skidor på flyget kan bli en dyr historia. En ny prisjämförelse från FOREX Bank visar att kostnaden för att ta med skidutrustning på flyget kan bli högre än att hyra på plats.

En ny kartläggning från FOREX Bank visar att tilläggskostnader på skidbagage kan göra att flygbiljetten rusar i pris. Att hyra sin skidutrustning på plats kan vara ett förmånligare alternativ. Sex dagars skidhyra kostar exempelvis 451 kronor i polska Zakopane och 468 kronor i bulgariska Pamporovo. Checkar du i stället in egna skidor hos exempelvis SAS kostar det 878 kronor tur och retur när du bokar online och 1200 kronor om du betalar på flygplatsen.

-Håll koll på tilläggskostnader för skidutrustning på flyget. Det är nästan alltid billigare att betala för skidbagaget i samband med bokning jämfört med att betala på flygplatsen. Beroende på hur många skiddagar du har kan det ibland vara billigare att hyra på plats än att ta med egen utrustning, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Flygbolag

Skidbagage (online)

Skidbagage (flygplatsen)

SAS (Europa)

SAS (USA och Asien)

Norwegian

500 kr - 600 kr

700 kr - 900 kr

Ryanair

Skidort

Hyra av skidutrustning 6 dagar, onlinepris (genomsnitt)

Zakopane (POL)

Pamporovo (BUL)

Spindleruv Mlyn (TJE)

Garmisch (TYS)

Chamonix (FRA)

Cortina (ITA)

Vail (USA)

1923 kr

Om uträkningen
Priserna togs fram och valutajämfördes den 23 februari 2016. Priserna gäller för extrabagage utöver kabinbagage och större resebagage hos respektive flygbolag. Vänligen se flygbolagens respektive hemsidor för mer information.