Extra kortavgift i Danmark

2011-07-18

Betala med kort eller kontanter i Danmark? Det är frågan – och en någon långsökt travesti på vad en prins på Kronborgs slott undrade i ett skådespel av Shakespeare.

Innan 01 juli i år, fick danska handlare, hotell, restauranger, m.m, ta ut en kortavgift om 3,75%. Det var en avgift som skulle täcka handlarens omkostnader vid korthantering och den administreras av kortinlösenföretaget Teller.

Nu har EU krävt att avgiften enbart får tas ut på kreditkort (ej bankkort). Men det saknas en teknisk lösning för att avgöra om ett kort är kredit- eller bankkort. Resultatet är i praktiken att handlarna alls inte har rätt att ta ut avgift, vilket i sin tur kan innebära att mindre aktörer slutar att acceptera kort. Omställningen sker i detta nu och vi avvaktar resultatet av anpassningen till de nya EU-kraven.

Köp danska kronor i Sverige eller – om du nödvändigtvis behöver förstärka reskassan på plats – göra det i någon av FOREX Banks danska butiker.