Obs! För att du ska kunna använda alla funktioner på vår hemsida, och inte utsätta din dator för säkerhetsrisker, rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare webbläsare. Mer information

FOREX Bank går mot att bli helt molnbaserade

2018-12-04

För att bli en mer modern och effektiv bank satsar vi på en förflyttning mot molnbaserade tjänster. FOREX bank är bland de första av banker att sköta driften i en molnlösning. Den nya lösningen innebär nya förbättrade processer för våra medarbetare, kommande rekryteringar och för våra kunder.

Tidigare har banker undvikit molntjänster, bland annat att de förr inte ansågs vara tillräckligt säkra, men framförallt allt är det ett alltför stort projekt för storbanker att genomföra. Idag satsas det mycket på säkerhet i molntjänster vilket blir tydligt när även banker satsar på detta. Mindre banker en helt annan flexibilitet än storbanker att göra genomföra en förflyttning till molnet.

- Vår förflyttning mot molnet ska resultera i snabbare och säkrare tekniska lösningar för både medarbetare och kunder. Med molntjänster kan vi ha en snabbare utveckling av våra banktjänster och en närmare kontakt med våra kunder, vilket vi hoppas ska resultera i att vi känns mer tillgängliga för kunderna. Inte bara genom våra bankbutiker utan också via nya tekniska lösningar, säger Pasi Söderberg, IT-chef på FOREX Bank.

Förflyttningen mot molnet kommer innebära ökad rekrytering av personer med teknisk spetskompetens samt utbildning för befintliga medarbetare i de nya programmen och i kommunikationen med kunderna. För kunderna kommer skillnaden främst märkas i den ökade takten av nya tekniska tjänster.

Kontakt för mer information
Pasi Söderberg