FOREX Bank informerar om Finansinspektionens beslut

2013-05-22

Finansinspektionen har fattat beslut om att ge FOREX Bank en varning och en straffavgift på 50 miljoner kronor. Finansinspektionens beslut grundar sig på brister i bankens interna kontroll som uppdagades i samband med Panaxias konkurs i höstas. Finansinspektionen påtalar också brister i FOREX Banks mätning, styrning och rapportering av riskerna förknippade med investeringen i och sitt kundförhållande till Panaxia.

FOREX Bank tar Finansinspektionens beslut på största allvar, accepterar beslutet och kommer inte att överklaga. Straffavgiften påverkar inte FOREX Banks kunder, finansiella stabilitet eller verksamhet. FOREX Bank har sedan Panaxias konkurs vidtagit och fortsätter att vidta ett antal åtgärder för att komma tillrätta med de brister som Finansinspektionen har påtalat.

Läs frågor och svar här