Dyraste julklapparna finns i Stockholm

2014-12-15

Svensk Handel spår rekord för julhandeln i år igen: svenskarna väntas köpa julklappar för totalt 68 miljarder kronor*. För den som ska ut och resa innan och under julen finns däremot stora pengar att spara på julklappsshoppingen. Enligt FOREX Banks julklappsindex, som jämför produktpriser i en rad populära storstäder i världen, är klapparna nämligen allra dyrast i Stockholm.

FOREX Bank har granskat julklappspriser på åtta populära weekenddestinationer och jämförelsen visar att priserna skiljer sig mycket beroende på var produkten inhandlas. Billigast är New York med ett index på 72, följt av Warszawa och Barcelona med ett index på 84 respektive 85. Stockholm är absolut dyrast.

– Om man inte är klar med julshoppingen ännu kan det löna sig att ta en helgresa så sparar du pengar på julklappar samtidigt som du får en härlig upplevelse. Den som dessutom kan vara flexibel med avresedatumet kan komma ännu billigare undan, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

Årets julklapp billigast i Barcelona
FOREX Bank har bland annat tittat på vad årets julklapp, aktivitetsarmbandet, kostar utomlands jämfört med i Sverige. Ett Gear Fit från Samsung är billigast i Barcelona, där det kostar 923 kronor, jämfört med det dyraste som kostar 1992 kronor i London, följt av Stockholm där det kostar 1890 kronor.

Detta ingår i julklappssäcken
FOREX Banks shoppingpåse består av ett Gear Fit aktivitetsarmband från Samsung, en iPad mini 3, ett par Nike Free 5.0, ett par Ray-Ban Clubmaster, Fifa 15 för PS4 och ett par jeans från Levis.

FOREX Banks Julklappsindex

Stad

Index

New York

72

Warszawa

84

85

86

Berlin

88

91

London

99

100

Priserna på produkterna som ingår i FOREX Banks julklappspåse räknades ut den 9-10 december 2014.

* Svensk handel: Julhandeln väntas slå rekord

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 72 588 13 10 Vx: +46 10 211 10 00
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.