Frågor om resecheckar

2010-01-11

FOREX Bank får ofta frågor från kunder om de ska ta en del av reskassan i resecheckar. Svaret är att sådana kan vara bra att ha i vissa fall, som vid långresor i tid och rum. Med köp av resecheckar följer nämligen en försäkring och skulle de förstöras eller förkomma så kan de ersättas.

FOREX Bank säljer resecheckar i amerikanska, kanadensiska och australiska dollar, euro samt japanska yen. Men checkar är dyrare än kontanter att köpa och det är ofta förenat med höga avgifter att lösa in dem. Så vår rekommendation i allra flesta fall är att resa med kontanter och kort, till exempel FOREX Visa, FOREX Bankkort eller FOREX Global Cash. Det senare kan ses som en elektronisk resecheck som laddas i förväg och kan fyllas på under resans gång.
En god regel är att fråga våra kunniga medarbetare i bankbutikerna om vad som gäller för just din resa!