Gratisnöjen på höstens favoritdestinationer

2014-10-13

För två av fem svenskar blir resan dyrare än vad som var tänkt, väldigt få har något kvar av semesterkassan när de kommer hem. Ett tips till dig som tenderar att unna dig lite mer än vad som först var tänkt är att leta upp roliga gratisnöjen. Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank, har utgått från svenskarnas mest bokade städer i höst och ger sitt bästa personliga gratistips för respektive stad.

”Nu är vi ju ändå här, ska vi inte unna oss att…” Känner du igen dig? I en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av FOREX Bank uppger 39 procent av svenskarna att den totala resekostnaden blir högre än man räknat med. Knappt en av tio lyckas lägga sig under resans tilltänkta kostnad.

Ett bra tips för att maximera reseupplevelserna utan att ruinera sig är att ta reda på vilka gratisnöjen staden bjuder på.

– Städernas egna webbsidor har ofta en lista över aktuella aktiviteter, evenemang och erbjudanden som kostar lite eller inga pengar alls. Se till att du tar dig en titt på dem innan du reser – man blir förvånad över hur generösa många storstäder är mot sina turister, Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

Enligt researrangören Resfeber är London, New York, Barcelona, Paris och Berlin svenskarnas mest bokade storstadsdestinationer i höst. Här ger Kristoffer Avci-Nåmarks sitt bästa personliga gratistips för respektive stad:

Paris
Katedralen Notre Dame ett måste om du besöker Paris – och kostar ingenting. Besök också kyrkogården Pére Lachaise där bl a Oscar Wilde och Jim Morrison är begravna.

Berlin
I Berlin kan du gå en gratis guidad tur tillsammans med Sandemans New Europe. Turen tar 2.5 timmar och du får se flera av stadens mest kända attraktioner och minnesmärken.

Barcelona
Den magiska fontänen ”Font Montjuic”. Det magiska med fontänen är showen som kombinerar färg, ljus, rörelse och musik i ett extravagant arrangemang. Varje session varar i 30 minuter och showen är helt kostnadsfri.

New York
The Metropolitan Museum of Art har frivillig entréavgift – du betalar så mycket eller så lite du vill. Passa också på att besöka Federal Reserve Bank som har världens största guldreserv. Ett besök där är helt gratis men boka dina biljetter i tid innan du ska dit.

London
Museet Tate Modern är Storbritanniens nationalmuseum för modern och samtida konst. Inträdet är helt kostnadsfritt (med undantag för vissa specialutställningar).

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 72 588 13 10 Vx: +46 10 211 10 00
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 maj – 4 juni 2014 har sammanlagt 1880 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18-64 år.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.