Här är höstens billigaste städer

2014-10-08

Nästan var fjärde svensk kommer att åka på en storstadsresa i höst, och allra mest för pengarna får den som satsar på en Asien-resa eller storstadsweekend i öst. Det visar FOREX Banks nya storstadsindex. Nykomlingen Ho Chi Minh City toppar listan före Kuala Lumpur och Bukarest. Dyrast är New York.

Sex nya städer har tillkommit på årets index: Ho Chi Minh City, Bukarest, St Petersburg, Hong Kong, Milano och Chicago. Billigast är Ho Chi Minh City med ett index på 32, jämfört med Stockholms 100. Även Kuala Lumpur och nykomlingen Bukarest har låga index jämfört mot Stockholm.

– Ho Chi Minh City och Bukarest är två nykomlingar som direkt kvalar in på topp trelistan över de billigaste städerna. Vi kan också konstatera att det har blivit billigare att semestra i Kuala Lumpur, Buenos Aires, Kapstaden och Rio de Janeiro, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

Storstadsresor fortsätter att vara populära under hösten och 22 procent av befolkningen uppger att de kommer att satsa på en sådan.

– Dollarn har stärkts jämfört mot kronan vilket gör svenskfavoriten New York dyrare. Om du ändå vill åka till USA så är Chicago ett mer prisvärt alternativ och en stad som har mycket att erbjuda, säger Kristoffer Avci-Nåmark.

Elva städer listas som dyrare än Stockholm. Bland dessa finns Genève, London, München, Chicago och Oslo. New York, med ett index på 172, är listans absolut dyraste stad.

Kristoffer Avci-Nåmark, tf ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: 072 588 13 10
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22-25 augusti 2014 har sammanlagt 1010 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldrarna 18-64 år i Sverige.

Om storstadsindex
FOREX Banks storstadsindex är en återkommande undersökning av faktiskt prisläge i ett antal städer. Sammanställningen visar vad det kostar att semestra i respektive stad jämfört med i Stockholm. (Stockholm = Index 100). Förutom hänsyn till valutakursernas förhållande tar FOREX Banks storstadsindex hänsyn till olika städers prisnivåer för vanliga semesterutgifter. Uppgifterna om hotellpriser kommer från Trivago www.trivago.se.

Storstadsindex HT 2014

Städer