Här är världens mest prisvärda matländer

2015-06-15

I år går Indien in på förstaplatsen på FOREX Banks Matindex, som jämför priserna i några av världens bästa matländer. Indexet visar att det går att kombinera prisvärda resmål med riktigt bra mat.

Att åka på matresor blir allt vanligare. Enligt FOREX Banks reseundersökning planerar 67 procent att resa utomlands i år. Av dessa kommer var tionde att satsa på en resa där matupplevelser står i fokus. Och det behöver inte kosta skjortan, många av världens bästa restauranger finns i länder med en betydligt mer aptitlig prisnivå än Sveriges.

FOREX Banks Matindex jämför genomsnittspriserna på mat, dryck, hotell och taxi i samtliga länder på Pellegrinos lista över världens 100 bästa restauranger. I år går Indien in på förstaplatsen tack vare att restaurangen Indian Accent i New Delhi klättrat in på plats 77 på Pellegrinos lista. Kina och Peru är två andra prisvärda matländer. Kina har sex av världens bästa restauranger medan Peru har tre. Prisnivån i bägge länderna är ungefär hälften av Sveriges.

– Peru är hett just nu. Det är både prisvärt och fyllt av fantastiska restauranger. Deras nationalrätt Ceviche, färsk fisk i limejuice, serveras på restauranger världen över men är allra bäst i hemlandet, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

USA har flest restauranger med på listan men är nu dyrare än Sverige till följd av att dollarn har förstärkts markant mot den svenska kronan.
Det mest prisvärda matlandet i Europa är Spanien. Landet har tio restauranger med på årets lista, fler än något annat land i Europa, och en prisnivå som är cirka 30 procent lägre än Sveriges.
Sverige har tre restauranger med på listan: Fäviken i Järpen (25), Restaurant Franzén (31) och Esperanto (97).

Om Matindex
FOREX Banks index jämför prisläget och kostnader på vanliga produkter såsom en måltid på en mellanklassrestaurang, en trerätters måltid, halv liter öl, en flaska vin, en taxiresa på 5 km samt genomsnittspriset för en hotellnatt enligt uppgifter från hotellsöksidan Trivago.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov som sammanlagt har genomfört 1512 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-64 år i Sverige”.

Om Pellegrinos lista
Pellegrino listar topp 100 av världens bästa krogar och listan uppdaterades senast i juni 2015.

FOREX Banks Matindex 2015

Land