Här får du mest sol för pengarna i höst

2014-11-25

- FOREX Bank listar pris per soltimme på 36 destinationer

Regn och rusk får många svenskar att längta till solen under senhösten, och FOREX Banks nya Solindex visar var svenskarna hittar den billigaste solen i november. Karibien, Indonesien och Egypten ligger i topp medan Stockholm hamnar längst ner på listan med de allra dyraste soltimmarna.

FOREX Banks Solindex jämför antalet soltimmar med prisläget på 36 destinationer världen över. Det nya indexet visar att svenskarna får mest sol för pengarna i Karibien, Indonesien och Egypten. Här kan man avnjuta i genomsnitt 50-60 soltimmar per vecka under november månad till en kostnad under 160 kronor per soltimme. När det gäller antalet soltimmar hamnar Kapstaden i topp med ett genomsnitt på 70 soltimmar per vecka.

-          Havanna, Bali och Sharm El Sheikh är resmål med mycket sol och en förmånlig prisnivå på plats. Men är du ute efter så många soltimmar som möjligt och beredd att betala mer för till exempel mat och hotell, lönar det sig att resa till Sydafrika eller Dubai, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

Även Antalya, San Diego och Las Vegas bjuder på mycket novembersol till överkomliga priser. Här kostar en soltimme under 180 kronor. Dyraste solen finns i Helsingfors, London och Oslo. Stockholm har de allra dyraste soltimmarna i november.

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: 072 588 13 10
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Om Solindex
FOREX Banks index jämför prisläget och kostnader på vanliga produkter såsom en måltid på en mellanklassrestaurang, en halv liter öl, en taxiresa på 5 km samt genomsnittspriset för en hotellnatt enligt uppgifter från hotellsöksidan Trivago. I Solindex har man dessutom undersökt antalet soltimmar på 36 olika destinationer. Totalkostnaden per semesterdag har sedan dividerats med genomsnittligt antal soltimmar.

FOREX Bank Solindex

Städer