Hyra hus under nyår - spara tusenlappar

2014-12-03

– FOREX Bank listar en rad populära destinationer med förmånliga priser för att hyra hus

Nästan åtta av tio svenskar kan tänka sig att hyra hus från privatperson i stället för att boka hotell under semestern. Nyårsresorna bokas snabbt upp hos researrangörerna, men för den som kan tänka sig att hyra ett hus finns det gott om alternativ kvar.

FOREX Bank har jämfört priser för hotell med priser för att hyra hus på en rad resmål runt om i världen under nyårsveckan, och resultatet visar att det finns pengar att spara. På Gran Canaria är kostnaden exempelvis i snitt 9456 kronor för en vecka över nyår medan snittpris för att hyra hus under samma vecka ligger på 5997 kronor.

– Trycket på resor under nyårshelgen är stort och flera researrangörer uppger att det mest finns ströplatser kvar. Men för den som vill lämna vintern och fira in det nya året utomlands är hus ett perfekt alternativ till hotell, och samtidigt ett bra sätt att spara på semesterkassan, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank, och fortsätter:

– Om man är fler som åker tillsammans kan man göra ännu större besparingar då många hus har gott om plats för fler gäster.

Destination

Hotellindex

Husindex

Dahab, Egypten

Phuket, Thailand

Natal, Brasilien

Puerto Plata, DR

Kapstaden

Muscat, Oman

Gran Canaria

Miami, USA

Edinburgh, Storbritannien

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 72 588 13 10 Vx: +46 10 211 10 00
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om uträkningen
FOREX Bank har jämfört prisnivån för hotell för fyra personer med prisnivån för hus för fyra personer med minst två rum och ett badrum. Fem olika boenden på respektive destination och för sju nätters semester för trestjärniga hotell och för hus har undersökts för att ge ett tydligt snittpris. Observera att priserna även skiljer sig beroende på vilken tid på året man bokar, hur många dagar uthyrningen gäller och vilka tillägg de olika husen har. Samtliga indexsiffror utgår från priset för hotell på Gran Canaria.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 maj – 4 juni 2014 har sammanlagt 1880 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18-64 år