Kostnadsmedvetna resenärer spräcker resebudgeten

2013-12-11

När svenska resenärer väljer resmål spelar den lokala kostnadsnivån stor roll. Hela 85 procent granskar kostnadsnivån på potentiella resmål innan de beslutar vart de ska resa. Ändå uppger hälften att de spräcker sin semesterbudget. Det framgår av FOREX Banks undersökningar om svenska folkets resvanor.

Unga resenärer är mer kostnadsmedvetna än äldre. I en färsk undersökning gjord av YouGov på uppdrag av FOREX Bank uppger hela 9 av tio i åldern 18-29 att de tar hänsyn till kostandsnivån på olika resmål innan de beslutar vart de ska resa.

Ändå uppger varannan resenär som gör en budget för semestern att budgeten inte håller. På plats tenderar kostnaderna att öka mer än planerat.

- Jag brukar räkna att själva resan till och från semestermålet utgör en tredjedel av de totala kostnaderna. Resterande två tredjedelar utgörs av boende, mat, shopping och övriga utgifter. Jag tror detta förhållande är något som många resenärer underskattar när de gör upp sin resebudget, säger Mattias Varen, Reseekonom på FOREX Bank.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av analysinstitutet YouGov. Under perioden 9-13 september 2013 har sammanlagt 1759 CAWI-intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-64 år.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.