London by bus

2011-01-31

Det bästa sättet att snabbt få greppet om en storstad är att åka på sightseeing med bus – och då helst med en biljett som varar i 24 timmar. Det gäller förstås även i London.

Flera bolag kör ungefär likadana turer förbi de största sevärdheterna och en dygnsbiljett kostar runt 25 pund/cirka 270 kronor, med viss rabatt om man bokar i förväg på nätet.
   Men det går att få fina upplevelser även på övervåningen av de klassiska dubbeldäckarna i linjetrafik – till en tiondel av kostnaden. En tur vi kan rekommendera är buss nr 10 från King’s Cross Station. Den går till Hammersmith, en stad i staden, via Oxford Street, Hyde Park och Kensington. På vissa av bussarna går det att lösa biljett av chauffören, men säkrast är att köpa för 2 pund i automater på gatan. Sen är det bara att jobba sig fram till främsta sätena på övervåningen.
   Ladda ner en gratis busskarta på www.visitlondon.com/maps/travel_maps och välj din egen sightseeing!