Många missar ersättning för sena flyg och skadade väskor

2014-10-27

Som flygresenär har du rätt till ersättning när planet är mer än tre timmar försenat – något nästan hälften av alla svenskar har varit med om. Lika många har råkat ut för att bagaget skadats eller förlorats i samband med en flygning. Trots detta har en av tre missat att begära ersättning för en försenad flygning och drygt en av fyra för skadat eller förlorat bagage. Det visar en ny YouGov-undersökning genomförd på uppdrag av FOREX Bank.

Som flygresenär har du rätt till ersättning när planet är mer än tre timmar försenat. Trots att nästan hälften av svenskarna (46 procent) har varit med om detta svarar var tredje (31 procent) nej på frågan om de begärt ersättning när flygresan varit försenad mer än tre timmar.

– Om din resa är försenad med mer än tre timmar kan du ha rätt till samma ersättning som om flygningen ställs in helt, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

Nästan hälften (47 procent) av alla svenska flygresenärer har också varit med om att deras bagage skadats eller förlorats i samband med flygningen – något som också berättigar ersättning. Men i undersökningen svarar drygt en av fyra (26 procent) nej på frågan om de har begärt ersättning från flygbolaget när bagaget skadats eller försvunnit i samband med deras flygresa.

– Du kan få ersättning både för utgifter du tvingas till på grund av det förlorade bagaget och för väskans innehåll. Ett bra tips är att fotografera packningen innan du stänger väskan, då kan flygbolaget inte ifrågasätta innehållets värde i efterhand, säger Kristoffer Avci-Nåmark.

För mer information om konsumentens rättigheter vid försenat flyg: http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Resa-med-flyg/Efter-flygresan/Forsenat-flyg/Ersattning-vid-forsenat-flyg/

För mer information om konsumentens rättigheter vid skadat/förlorat bagage: http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Resa-med-flyg/Efter-flygresan/Forlorat-bagage/

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 72 588 13 10 Vx: +46 10 211 10 00
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22-25 augusti 2014 har sammanlagt 1010 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldrarna 18-64 år i Sverige.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.