NY STYRELSEORDFÖRANDE I FOREX BANK

2010-04-23

Entreprenören Rolf Friberg startade ”Växlingskontoret” på Stockholms Centralstation 1965. Sedan 2003 är FOREX bank. Med över 1100 medarbetare och 100 bankbutiker i Norden, har FOREX Bank en unik, marknadsledande position. Nu lämnar han med varm hand över posten som styrelsens ordförande till Hans Hellquist.

För familjeföretaget FOREX Banks överlevnad har arbetet med generationsskiftet varit en lång, väl genomtänkt process. För en tid sedan spreds delar av ägandet till Rolfs barn, Beth och Tom, sedan många år verksamma i bankens styrelse och ledning.
     Nu när Rolf Friberg (73) tar nästa steg och lämnar över posten som styrelsens ordförande, är det till Hans Hellqvist (69), tidigare VD, medlem i styrelsen sedan 2005 samt vice ordförande sedan 2009.
– Jag har nått mitt mål! Efter ett långt, ansträngande yrkesliv i rese-, budbils-, bussbranschen m.fl. och nu även bankbranschen, ska jag ägna mig åt annat samt förbättra mitt hälsotillstånd. Jag är mycket stolt över FOREX Bank, som vi tillsammans skapat, och jag vet att styrelse, VD, ledning, medarbetare samt Beth och Tom, kommer att driva mitt livsverk vidare i rätt riktning, säger Rolf Friberg.