Namn, pass+flygbiljett

2011-03-28

Ett problem som dykt upp hos flygresenärer, särskilt på senare tid, är om (för)namnen på flygbiljetten och i passet överensstämmer med varandra vid incheckning. Och egentligen finns det ingen enhetlig regel för detta hos flygbolagen och dess handlingsföretag, alltså den personal som sköter incheckningen.

Hos vissa bolag duger det inte att ha bokat flygbiljetten med tilltalsnamnet om det står som andra namn i passet. I dylika fall har det hänt att man nekats ombordstigning, alternativt tvingats till namnändring på biljetten för dyra pengar eller köpa ny biljett.

Alltså, för säkerhets skull: boka flygbiljetten i det förnamn som står först i passet. Och den som vill gardera med hängslen till livremmen kan boka med samtliga förnamn som finns i passet.