När konkurrensen dör...

2010-07-12

I höstas tvingades HH-Ferries, som kör färjor mellan Helsingborg och Helsingör ge upp kampen mot jätten Scandlines.

I dag är företaget i praktiken en del av Scandlines och vad utebliven konkurrens innebär kan vi tydligt läsa i prislistorna. Den som googlar på HH-Ferries finner att devisen ”Prispressaren på Öresund” fortfarande står kvar men att priserna är identiska med Scandlines. En enkel biljett för personbil med passagerare över Öresund kostar 370 kronor via internet, 410 vid direktköp. Och en kombinationsbiljett med Rödby-Puttgarden en väg kostar 970 respektive 1 075 kronor. Det är kraftiga prisjusteringar uppåt jämfört med när HH-Ferries var ett fristående bolag.
Öresundsbron har inte varit sen att haka på den döda färjekonkurrensen. I dag kostar en överfart med personbil 375 kronor. Att jämföra med Stora Bältbrons enkelpris 220 DKK/cirka 295 SEK.
Detta gör alternativet med flyg och hyrbil än mer lockande för oss.