New York bjuder på billigaste julklapssäcken

2013-12-10

– FOREX Bank jämför produktpriserna på fem populära shoppingdestinationer

Svenskar som reser utomlands i december kan spara stora pengar på julshopping. En julklappssäck med bland annat en Ipad Retina, ett par löparskor från Nike och solglasögon från Ray ban är exempelvis 36 procent billigare i New York och 14 procent billigare i London, i jämförelse med Stockholm.

FOREX Bank har granskat shoppingpriser på fem populära weekenddestinationer och jämförelsen visar att det finns stora pengar att spara beroende på var du handlar. Billigast är New York, följt av London och Barcelona.

– Just nu står både euron, pundet och dollarn lågt så det finns stora pengar att spara på både hemelektronik och kläder. Den som dessutom kan vara lite flexibel med avresedatumet i december kan komma ännu billigare undan, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Hemelektronik går att finna till fördelaktiga priser utomlands. En Ipad Retina 16 GB Wifi är till exempel 1298 kronor billigare i New York än hemma, även om det tillkommer moms utanför EU. Prisskillnaden på löparskor från Nike är också märkbar – 646 kronor i New York jämfört med 1100 kronor i Stockholm.

TV-spelet Fifa 14 kommer du undan billigt med i London och New York: 464 kronor i den engelska huvudstaden och 385 kronor i New York jämfört med 599 kronor i Stockholm. Ett par Converseskor shoppar du med fördel billigare utomlands: 383 kronor i Barcelona och 320 kronor i New York jämfört med 699 kronor i Stockholm.

Detta ingår i julklappssäcken
FOREX shoppingpåse består av en Ipad Retina 16 GB Wifi, ett par Nike Free löparskor, Fifa 14, ett par jeans från Levis, sneakers från Converse och solglasögonen Ray-Ban aviator.

Stad

Skillnad mot Stockholm

New York

36 procent billigare

9 procent billigare

Rom

9 procent billigare

7 procent billigare

London

14 procent billigare

Om statistiken

Priserna på produkterna som ingår i FOREX Banks julklappspåse räknades ut den 8 oktober 2013.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-222221.