Ny vd, styrelseordförande och styrelseledamot

2015-06-26

FOREX Bank, som firar 50 år i år, satsar på att ytterligare stärka sin ställning på den nordiska bankmarknaden med nya rekryteringar och befattningar.

Anders Scherlund, senast från Nordea Private Banking, blir ny vd för FOREX Bank från augusti 2015. Beth Friberg valdes vid årsstämman i april till ny ordförande och Lars O Anderson, verksam inom IT och affärsutveckling med särskilt fokus på finansiella företag sedan över 30 år, utsågs till ny ledamot. Efter Anders Scherlunds tillträde fortsätter nuvarande tf vd Thomas Högväg som vice vd för att satsa på försäljning och affärsutveckling.

Anders Scherlund har under 14 år arbetat som IT- och managementkonsult på bland annat Accenture och därefter 11 år i ledande befattningar inom Nordea Wealth Management. Han kommer närmast från en position som chef för Nordea Private Banking i Sverige sedan 2012.

– Efter elva fantastiska år på Nordea går jag nu vidare. FOREX Bank står inför en mycket spännande framtid och har en stor potential, inte minst tack vare det nordiska butiksnätet. Jag tilltalas också av bankens tydliga kundfokus och entreprenörsanda som kommer att vara starka drivkrafter även fortsatt, säger Anders Scherlund.

Ny ordförande är Beth Friberg som varit ledamot sedan slutet av 90-talet och haft flera operativa befattningar i företaget.

– Som delägare och som en del av den familj som grundat företaget, är det med stor glädje som jag axlar en roll där de värderingar som byggt företaget får ett ännu starkare fotfäste. I den här befattningen kan jag både bidra till vår fortsatta implementering och anpassning till den internationella regelutvecklingen för banker och till en utökad satsning på affärsutveckling och vårt kunderbjudande, tillsammans med våra medarbetare. Kunder och bank- och finansaktörer kommer att uppfatta FOREX Bank som en ännu mer tilltalande aktör i branschen, säger Beth Friberg.

Beth Friberg efterträder Hans Hellquist, företagets vd sedan 1991 och ordförande sedan 2010, som fortsätter som senior rådgivare och styrelsesuppleant.

Utvecklingen kräver, bland mycket annat, en utökad styrelsekompetens inom IT. Detta är bakgrunden till rekryteringen av ledamoten Lars O Andersson, sedan länge verksam inom IT och affärsutveckling med särskilt fokus på finansiella företag.

Tf vd Thomas Högväg fortsätter som vice vd efter Anders Scherlunds tillträde och kommer att arbeta med försäljning och affärsutveckling.

– Vår affärsutveckling kommer att gynnas av den gedigna IT-kompetens som finns i organisationen. Nu när vi har stärkt den kompetensen ytterligare ska det bli spännande att ta ett ännu tydligare ansvar för försäljning och affärsutveckling, säger han.

Tom Friberg, tom.friberg@forex.se / +46 70 2013000

Om FOREX Bank
FOREX Bank fyller 50 år. Som vi ser det är det bara början på resan, ända sedan starten 1965 har vi varit Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan 2003 erbjuder vi också enkla banktjänster som inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt bank- betal- och kreditkort. FOREX Bank finns på 130 centralt belägna platser i hela Norden och på www.forex.se.