Östeuropa bjuder på billigast skidåkning

2014-01-13

På väg att boka skidsemester utomlands? Billigast skidåkning bjuder Östeuropa på. Både Bulgarien och Polen bjuder på härlig skidåkning med en prisnivå som är hälften av den i svenska Åre. Absolut dyrast är Aspen i USA, det visar FOREX Banks nya skidindex.

FOREX Banks skidindex jämför prisläget och kostnader på vanliga utgifter förknippade med en skidsemester. Exempel på produkter som jämförts är liftkort, skidhyra, snittpris för en hotellnatt och lunch.

– Billigast skidsemester får man i östeuropa där prisnivån är ungefär hälften av den i Sverige. Den starka kronan gör även att svenskarna kan hitta prisvänlig skidåkning i länder som Finland, Italien och Frankrike, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

De dyraste resmålen är också de som ligger längst bort. Anrika Aspen i Colorado har en prisnivå som är nästan 60 procent högre än svenska Åre medan Kanadensiska Whistler är cirka 20 procent dyrare än Åre. Även Schweiziska Verbier och St Moritz har ett betydligt högre index än det svenska. Här ligger prisnivån på 20 till 25 procent över den i Åre.

FOREX BANKS SKIDINDEX

Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om Indexet
FOREX Banks skidindex jämför prisläget och kostnader på vanliga utgifter förknippade med en skidsemester. Produkter som jämförts är liftkort, skidhyra, snittpris för en hotellnatt, halvliter öl och lunch.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.