Populärt att resa för skatteåterbäringen

2016-05-30

Över tre miljoner svenskar i åldrarna 15-79 år kommer att addera skatteåterbäringen till sitt sparande. Men många passar även på att använda pengarna till att resa. Det visar en ny undersökning som FOREX Bank har låtit Sifo genomföra.

FOREX Bank har frågat svenskarna vad de ska göra med den skatteåterbäring som betalas ut i början på juni. Resultaten visar att hela 41 procent av svenskarna kommer att lägga hela eller delar av sin skatteåterbäring på sitt privatsparande. Undersökningen visar också att 20 procent kommer att använda sin skatteåterbäring till att resa, medan 13 procent väljer att lägga den på att renovera eller inreda.

– Undersökningen visar att trots låga sparräntor planerar en stor del av svenskarna att spara sin skatteåterbäring. Samtidigt väljer många att resa för pengarna. Är man flexibel med avresedatum och resmål går det fortfarande att fynda prisvärda sommarresor, säger Mattias Varén, Reseekonom på FOREX Bank.

Undersökningen visar vidare att fler kvinnor än män, och fler yngre än äldre, kommer att lägga skatteåterbäringen på sitt sparande.

Vad kommer du göra med din skatteåterbäring? (Fler än ett svarsalternativ möjliga)

Spara på konto                                                           41 %
Resa                                                                           20 %
Renovera/inreda                                                         13 %
Vet ej                                                                           13 %
Kommer inte få någon skatteåterbäring                      21 %
Amortera                                                                       6 %
Shopping                                                                       6 %
Köpa aktier/fonder                                                         4 %
Annat                                                                             3 %
Skänka till välgörenhet                                                  1 %

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget TNS Sifo. Totalt intervjuades 1252 personer i åldrarna 15-79 år i Sverige. Uträkningen bygger på att det, enligt SCB, fanns 7 632 224 svenskar i åldern 15-79 år den 22 februari 2016.