Resa bästa medicinen mot mörkerdepp

2013-12-04

-1 av 4 sparar fler semesterdagar i år

Omkring en femtedel av Sveriges befolkning drabbas någon gång av årstidsbunden depression.  I en ny undersökning av FOREX Bank uppger nästan hälften av svenskarna att en höst- eller vinterresa är det bästa sättet att pigga upp sig på –  och en fjärdedel sparar fler semesterdagar i år än förra året.

Den långa och tacksamt varma sommaren är över; nu väntar dagar med mer mörker än solljus. Men alla utnyttjade inte sina semesterdagar till en lång sommarsemester: var fjärde svensk uppger att de sparar fler semesterdagar i år jämfört med tidigare år, och att en resa är det bästa sättet att pigga upp sig på under hösten.

-Allt fler sparar några av sommarens semesterdagar för att åka på en kortare resa under hösten eller vintern. Genom att ducka de allra populäraste högsäsongsveckorna kan du få ner priset rejält, och ändå få både sol och bad på många destinationer, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Bästa sättet att pigga upp sig på under hösten och vintern:

• En resa: 42 procent
  • Spa eller andra behandlingar 10 procent
  • Ett restaurangbesök: 8 procent
  • Renovera hemma: 5 procent
  • Shopping: 5 procent
  • Biobesök: 4 procent
  • Annat: 19 procent
  • 25 procent sparar fler semesterdagar i år jämfört med förra året

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 20 78 79
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av analysinstitutet YouGov. Under perioden 9-13 september 2013 har sammanlagt 1759 CAWI-intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-64 år.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.