ReseEkonomens restrender 2014

2014-01-10

Restrender 2014

Det nya året är påbörjat och vad passar då bättre än att kika in i spåkulan för att se vilka nya restrender som är på gång. Jag har gjort en djupdykning bland spådomarna i resbranschen och gjort en sammanställning över vad som förväntas bli en trend under 2014.

Kombinationsresor: Under 2014 vill gärna vara tidseffektiva och maximera vårt resande. Att slå flera flugor i en smäll genom att kombinera resmål och aktiviteter på ett lämpligt sätt har varit en trend bland resenärer som själv formar sin resa en längre tid. Nu har även de etablerade resebolagen hakat på trenden och erbjuder allt från skidåkning och storstad, vandring med badvecka, flera Medelhavsöar på samma resa, vinprovning och shopping och så vidare. Kombinationerna är oändliga.

Kryssningar: Kryssningsindustrin blir alltmer tillgänglig för resenärer och många uppskattar resformen. Fartygen blir större och större och priserna sjunker i takt med att passagerarantalet per båt stiger. Nästa land som förväntas ge industrin en riktig boom är Kina som förväntas knipa en andraplats efter USA som den viktigaste kryssningsmarknaden. För att möta efterfrågan i Asien har bland annat Carnival cruises byggt en ny hub i Singapore. Även de svenska charterbolag har utökat sitt utbud av kryssningar och bland annat Ving rapporterar att kryssningar är den semesterform som överlägset ökar mest. Tidigare har majoriteten av resenärerna valt att kryssa under vinterhalvåret, men nu växer semesterformen även under sommaren.

Social research: Tidigare styrdes våra val av hotellstjärnor, Michelin-guider och recensioner skrivna av resejournalister. I takt med den tekniska utveckling och sociala mediers framfart så har andra gästers omdömen blivit de nya riktmärkena för svenska resenärer. Tripadvisor skördar stora framgångar när vi söker efter resmålsrelaterad information på nätet och det blir allt enklare att söka efter information när man är på språng via sin smartphone. Svensken vill i möjligaste mån fatta beslut utifrån rekommendationer från personer i sin omgivning och i andra hand från andra resenärer. I en undersökning från Tickets Novus uppger exempelvis en tredjedel av svenska folket att de väljer hotell utifrån tidigare gästers omdömen. Det blir även vanligare att resenären själv söker information i resbloggar eller genom att kasta ut en fråga i sociala medier. Kundrecensionen är den nya kvalitetsstämpeln.

Digital detox: När vi har semester vill vi koppla av. Under 2014 spås vi därför lämna datorn och surfplattan hemma och stänga av mobilsurfen på vår smartphone. Hela 41 % uppger i en undersökning från TNS SIFO att det gjort ett medvetet val att vara helt nedkopplade under en resa de gjorde under det senaste året. Beteendet är fram för allt förekommande i åldersgruppen 35-55 år. Trenden har även lett till nya innovationer som tjänsten Autorelaxed där man kan skapa en "out-of-office" för sina sociala medier.
Man bör dock komma ihåg att fortfarande delar 46% av alla svenskar med sig av sina reseupplevelser på facebook och på Instagram delar 15 % av alla svenskar aktivt med sig av sina resor.

Micro-stays: En ny trend som hotellindustrin börjat anamma i världsstäderna är ”micro-stays” eller ”workspace-on-demand”. Man riktar sig helt enkelt till affärsresenärer som i första hand behöver en arbetsplats under några timmar för att hålla ett möte eller för att kunna vara uppkopplad dagtid. Fördelen för hotellen att man kan hyra ut rum som annars skulle stå tomma och fördelen för resenären är att man kan boka rummen med upp till 70% rabatt. Två exempel på detta är Between9and5 & Byhours.

Hyrmarknaden växer: I samband med den ekonomiska kräftgången i Europa har prisvärda boendealternativ blivit allt populärare och fått bytes/hyresmarknaden att blomstra. Genom sajter som AirBnB och HomeAway kan privatpersoner hyra ut sina bostäder på egen hand till ett marknadsmässigt pris och många resenärer har upptäckt fördelarna med att hyra och hyra ut sina bostäder efter behov och efterfrågan. Men varför nöja dig med att hyra ut din bostad? Det mesta går att hyra ut nu för tiden via olika hyresförmedlare på nätet. Hyr ut dina trädgårdsverktyg, dina festkläder eller din bil när du ändå är på gång.

Oavsett årets restrender kan vi slå fast att svensken fortsätter sitt resande under 2014. Enligt en undersökning från TSN-SIFO som Resia låtit göra kommer 41% av svenskarna lägga 8000 kr eller mer på semesterresor utomlands per person i hushållet under 2014. Hela 10% av svenskarna kommer att lägga 25000 kr eller mer per person i hushållet.

Har du gjort din resbudget för 2014?