Rhodos ger mest sol för pengarna

2014-05-13

- FOREX Bank listar pris per soltimme på 29 destinationer

Det finns fortfarande gott om resor kvar för den som ännu inte bokat sin sommarsemester. FOREX Banks nya Solindex visar var soltörstande resenärer hittar den billigaste soltimmen i sommar.

FOREX Banks Solindex jämför antalet soltimmar med prisläget på 29 destinationer världen över. Det nya indexet visar att svenskarna får mest sol för pengarna på den populära semesterön Rhodos. Här kan svenskarna avnjuta i genomsnitt 98 soltimmar per vecka under juli månad och betalar endast 60 kronor per soltimme.

-En sommarsemester utan sol är för många svenskar en misslyckad semester. Vårt senaste index visar att den som vill maximera antalet prisvärda soltimmar till en lägre kostnad bör satsa på destinationer i länder som Grekland, Bulgarien, Turkiet eller Spanien, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Andra destinationer som ger mycket sol för pengarna i sommar är Varna, Antalya och Las Palmas. Här kostar en soltimme under 80 kronor. Dyrast sol återfinns i London, Reykjavik och New York. I Stockholm, som har index 100, kostar en soltimme 249 kronor.

Solindex 2014
Klicka på bilden för att förstora den

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om Solindex
FOREX Banks index jämför prisläget och kostnader på vanliga produkter såsom en måltid på en mellanklassrestaurang, en halv liter öl, en taxiresa på 5 km samt genomsnittspriset för en hotellnatt enligt uppgifter från hotellsöksidan Trivago. I Solindex har man dessutom undersökt antalet soltimmar på 29 olika destinationer. Totalkostnaden per semesterdag har sedan dividerats med genomsnittligt antal soltimmar.