Se upp för tilläggskostnader på skidresan

2015-02-02

Skidsäsongen är full gång och resebolagen skyltar just nu med billiga resor. Men vill man ta med egna skidor på flyget kan biljetten bli en dyr historia. Enligt en prisjämförelse från FOREX Bank kan det till och med bli dyrare att ta med egen skidutrustning på flyget än att hyra på plats.

En ny kartläggning från FOREX Bank visar att tilläggskostnader på skidbagage kan göra att flygbiljetten rusar i pris. Ett sätt att spara in på dessa utgifter kan vara att hyra skidor på plats. Sju dagars skidhyra kostar exempelvis 458 kronor i polska Zakopane och 547 kronor i Bulgariska Pamporovo. Checkar du i stället in egna skidor hos SAS får du räkna med 878 kronor när du bokar online och 1200 kronor på flygplatsen.

Flyger man med lågprisbolaget Ryan Air blir tilläggskostnaden för skidbagage ännu högre. 1236 kronor om man bokar online och 1484 kronor om man checkar in på flygplatsen. Hos Norwegian är priserna något mildare, mellan 591 kronor – 913 kronor online och 739 kronor – 1330 kronor tur och retur beroende på destination.

–Var noga med att undersöka kostnaden för att checka in skidutrustning i förväg. Först då får man en tydlig bild av totalkostnaden för flygresan. Boka alltid skidbagaget i samband med biljettköp i stället för att göra det på flygplatsen, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Flygbolag

Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Om uträkningen
Priserna togs fram och valutajämfördes den 21 januari 2015. Priserna gäller för extrabagage utöver kabinbagage och större resebagage hos respektive flygbolag. Vänligen se flygbolagens respektive hemsidor för mer information.