Obs! För att du ska kunna använda alla funktioner på vår hemsida, och inte utsätta din dator för säkerhetsrisker, rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare webbläsare. Mer information

Skidindex 2018 - billigaste och dyraste skidorterna

2018-01-23

Skidsäsongen är igång och sportlovet närmar sig. Priset på skidresan varierar mycket beroende på var man åker. Billigaste skidorten 2018 är den mindre kända orten Brezovica i Kosovo. Överlägset dyrast är Aspen i USA.

I indexet jämförs prisläget i 30 skidorter runt om i världen under vecka 9, 2018. Exempel på kostnader som jämförs är liftkort, boende och lunch.

Billigt i östra Europa

Årets billigaste skidort Brezovica har ett index på 27 jämfört med Åres 100, vilket betyder att Brezovica är 73 procent billigare. Andra billiga skidorter är Pamporovo i Bulgarien och Zakopane i Polen.

Östra Europa bjuder på varierad skidåkning, mindre trängsel och ett betydligt bättre prisläge. Det kanske inte är riktigt lika sofistikerat som på de klassiska destinationerna, men skidupplevelsen håller måttet. Bansko i Bulgarien som arrangerade alpina världscupen 2015 har en högsta fallhöjd på 1570 meter.

USA och Kanada dyrast

Dyraste skidorten är Aspen i USA med ett index på 329, följt av Whistler i Kanada och Jackson Hole i USA. Liftkort och skidhyra är nästan tre gånger så dyrt i Aspen som i Sverige. Den som tar med egna skidor kan spara en slant men får fortfarande betala över 7000 kronor för sex dagars liftkort, vilket är cirka fyra gånger så mycket som i östra Europa.

SE SKIDINDEXET