Obs! För att du ska kunna använda alla funktioner på vår hemsida, och inte utsätta din dator för säkerhetsrisker, rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare webbläsare. Mer information

Småbankerna fortsätter utmana storbankerna

2018-11-26

Tillväxten för privatlån har ökat kraftigt under de senaste åren. Under 2016-2017 stod småbankerna för 73 procent av tillväxten i privatlån. När svenskarna ska söka privatlån är det dock fortfarande storbankerna som de först tänker på att vända sig till, visar en ny undersökning genomförd av Sifo på uppdrag av FOREX Bank.

Småbankerna har tagit en stor del av privatlånens positiva utveckling. Men trots att småbankerna står för den största delen av tillväxten i privatlånemarknaden säger nästan 8 av 10 svenskar att de skulle vända sig till någon av de större bankerna för att ta ett privatlån. Nästan 2 av 10 kan tänka sig att gå till småbanker för privatlån.

- Många kunder är trogna storbankerna och tittar inte efter andra alternativ, trots att det skulle kunna vara ekonomiskt fördelaktigt för dem. Framförallt när det kommer till privatlån kan det bli betydligt billigare att gå till en mindre bank för att den effektiva räntan i flera fall är lägre hos småbanker än storbanker, säger Kaisa Fexe, Marknads- och kommunikationschef hos FOREX Bank.

Bland dem som tänker vända sig till småbanker för att söka privatlån är de flesta i åldersgruppen 30-49 år. Där tänker var fjärde person att de ska söka privatlån hos någon av småbankerna.

Det man lånar till är framförallt renovering av bostad (34 procent), köp av motorfordon som bil, motorcykel eller båt (25 procent) och att samla ihop flera smålån till ett större lån (15 procent).

Kaisa Fexe, Marknads- och kommunikationschef
Mobiltelefon: 0730-582558
Mejl: kaisa.fexe@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under september 2018. Totalt intervjuades 1010 personer i åldrarna 18‑79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt och slumpmässigt rekryterad.