Svenskarna har miljarder i sina byrålådor

2013-10-01

Tre av fyra svenskar har utländsk valuta liggandes hemma som aldrig växlats in. Det uppskattade värdet av valutan i svenskarnas byrålådor uppgår till närmare 1,2 miljarder kronor, enligt en undersökning som FOREX Bank genomfört.

Undersökningen visar att tre av fyra svenskar har utländsk valuta hemma som aldrig växlats tillbaka. En av fyra har mer än 500 kronor i utländsk valuta hemma och över hälften av svenskarna har mer än motsvarande 100 svenska kronor liggandes i någon låda.

– Många svenskar sparar inför en utlandsresa men tänker kanske inte på att en del av reskassan redan kan ligga undanstoppad någonstans i hemmet. Valutan från en tidigare resa kan växlas till både svenska kronor eller till en annan utländsk valuta – beroende på vart nästa destination går, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Både Euro och Dollar är användbara i stora delar av världen medan de mindre valutorna riskerar att bli gamla och obrukbara.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 18-20 januari 2013. 1523 CAWI-intervjuer har genomförts med kvinnor och män i åldern 18-64 år, ett representativt urval sett till kön, ålder och region.

Uträkningen bygger på att det, enligt SCB, fanns 5 799 489 svenskar i åldern 18-64 den 31 december 2012.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.