Svenskarna har större reskassa i sommar

2013-06-28

Svenskarna har en större semesterkassa i sommar än förra året och i första hand kommer vi att lägga mer pengar på resor. Det visar en ny undersökning från FOREX Bank.

FOREX Bank har låtit genomföra en undersökning där 1280 svenskar fått svara på frågor om sin semesterbudget. Undersökningen visar att var tredje svensk har en större semesterkassa i år än förra året medan bara var femte har minskat sin budget. Flest svenskar kommer att öka sin budget för resor under sommarsemestern.

– Det är en tydlig trend att vi vill lägga allt mer pengar på att resa och uppleva nya saker. Samtidigt gör den starka kronkursen att det är väldigt prisvärt att resa utomlands, man får mycket för pengarna på de flesta destinationer just nu, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Detta kommer svenskarna att spendera mer pengar på under sommarsemestern i år;

Resor
Mat & Dryck
Hemmaprojekt
Semesterboende
Nöjen
Fritidsintressen
Shopping

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov under juni 2013. 1280 intervjuer har genomförts med kvinnor och män i åldern 18-64 år, ett representativt urval sett till kön, ålder och region.