Svenskarna satsar mer på resor 2015

2015-01-28

Svenskarna lägger en allt större del av sin semester på att resa, under 2015 kommer en tredjedel att satsa på fler resor än året innan och lika många planerar att öka antalet resdagar. Två tredjedelar av svenskarna kommer att åka på en utlandssemester. Allt enligt en ny undersökning från FOREX Bank.

Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av FOREX Bank.

Ökningen är störst bland de yngre resenärerna, 4 av 10 i åldersgruppen 18-29-år planerar att resa mer än tidigare år. 67 procent av svenskarna kommer att satsa på en utlandssemester och var fjärde kommer att unna sig flera utlandsresor. Var femte har ännu inte bestämt sig för om de ska åka på en utlandssemester eller inte. Män kommer att resa något mer än kvinnor.

–Svenskarna ökar sitt resande hela tiden, och trots att många stora valutor blivit dyrare det senaste året finns det fortfarande många prisvärda destinationer för oss svenskar, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

I FOREX Banks senaste semesterindex toppar Kambodja listan över de billigaste länderna att besöka, följt av Vietnam och Filippinerna. Prisnivån där är bara en tredjedel av den i Sverige.

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 9-13 januari 2015 via YouGov Sveriges Internetpanel. Totalt genomfördes 1512 intervjuer med män och kvinnor 18-64 år.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.