Sydostasien billigast i vinter

2015-01-21

För den som funderar på att resa utomlands listar FOREX Banks Semesterindex de mest prisvärda länderna 2015. Kambodja, Vietnam och Filippinerna i Sydostasien är listans tre billigaste länder medan Monaco, Schweiz och Norge är dyrast. Även Sverige ligger bland de topp tio dyraste länderna.

FOREX Banks semesterindex jämför genomsnittspriser på en rad produkter i 60 länder världen över. Exempel på produkter som jämförs är snittspriset för en hotellnatt, ett restaurangbesök, en taxiresa och en halvliter öl.

Indexets billigaste länder är Kambodja, Vietnam och Filippinerna med index på 33, 39 och 45 mot Sveriges 100. Ser man till Europa är Litauen, Polen och Slovakien billigast – samtliga med ett index runt 50 vilket innebär att prisnivån är hälften så hög som i Sverige.

– De som törstar efter sol och värme bör definitivt satsa på Sydostasien – vårt index visar att Kambodjas prisnivå är nästan 70 procent lägre än hemma i Sverige. Thailand är också prisvänligt för den som vill fly kylan. Är det i stället en weekendresa som lockar ger Litauen, Polen och Slovakien mycket resa för pengarna, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

De dyraste länderna i indexet är Monaco (163), Schweiz (126) och Norge (119).

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 72 588 13 10 Vx: +46 10 211 10 00
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Om Semesterindex
FOREX Banks Semesterindex är en återkommande undersökning av faktiskt prisläge i ett antal länder. Sammanställningen visar vad det kostar att semestra i respektive land jämfört med i Sverige. (Sverige = Index 100). Förutom hänsyn till valutakursernas förhållande tar FOREX Banks storstadsindex hänsyn till olika städers prisnivåer för vanliga semesterutgifter. Uppgifterna om hotellpriser kommer från Hotels.com.

FOREX BANK - SEMESTERINDEX VINTERN 2015

LAND