Turistpesos i Kuba

2010-11-16

Valutan i Kuba heter pesos. Den är endast gångbar för kubaner. Besökarna är hänvisade till turistvalutan pesos convertibles, som förkortas CUC. Kursen för en konvertibel peso sätts av myndigheterna och varierar med olika valutors dagspriser. I runda slängar kostar 1 CUC cirka 0,80 EUR, vilket översatt till SEK blir ungefär 7:50 kronor.

FOREX Bank råder Kubaresenärer att ta med euro och växla på plats. Det finns uttagsautomater, men de accepterar endast kort med Visaanslutning, typ FOREX Visa, FOREX Bankkort och FOREX Global Cash.
   Inga kort eller resecheckar utställda av amerikanska företag godtas. Vid växling av US-dollar tar växlingsstället ut en straffavgift – också det ett sätt att bemöta det amerikanska handelsembargot mot Kuba.