Topp-3 i Fort Lauderdale

2013-02-05

Fort Lauderdale är så mycket mer än svajande palmer och långa sandstränder. När du har tröttnat på sand och sol så testa någon av ReseEkonomens favoritaktiviteter i staden!

1. Det finns en anledning till att Fort Lauderdale kallas för Amerikas Venedig. Staden är precis som det italienska originalet uppbyggd kring ett stort antal sinnrikt konstruerade kanaler. Föga överraskande är därför det bästa sättet att upptäcka Fort Lauderdal på från en båt. Ta dig till Las Olas Riverfront och hoppa på en ”watertaxi”. För 20 USD får du resa längs med företagets två linjer hur mycket du vill. Frossa i flådiga hem och lyxiga yachter ägda av lokala dollarmiljonärer längs sträckan som kommit att kallas ”millionares row”. Tänk på att ta båtarnas tidtabell med en nypa salt, emellanåt är trafiken på kanalerna tät vilket gör det svårt för båttaxin att hålla tiderna. Kom ihåg kamera och kontanter.

2. Swap Shop i Fort Lauderdale kallas för USA:s största loppmarknad och erbjuder ett spännande folkliv. Marknaden har varit igång sedan år 1963 och här går det att fynda allt mellan himmel och jord. Öppettiderna sträcker sig mellan klockan 09.00 och 18.30 alla dagar i veckan. Ett hett tips är att kombinera loppisen med ett besök på områdets drive-in bio som även den sägs vara en av världens största.

3. Sawgrass Mills är det gigantiska området med outletbutiker som ligger strax utanför Fort Lauderdale. Hit kommer både amerikaner och turister för att fynda bland rabatterade märkeskläder, skor, inredningsprylar, parfymer, smycken och elektronik i någon av områdets sex byggnader. Planera ditt besök i förväg så sparar du både tid och pengar. Genom att gå med i outletens facebookgrupp kan du hålla dig uppdaterad om nyheter samt anmäla dig för att kvittera ut ett kostnadsfritt rabatthäfte i Sawgrass Mills informationscenter.