Tre av fyra svenskar sparar semesterdagar i sommar

2014-07-10

Sverige är ett av de länder i Europa som erbjuder flest betalda semesterdagar. Men trots den generösa ledigheten håller svenskarna hårt i sina semesterdagar. Tre av fyra sparar semesterdagar under sommaren för att istället vara ledig under höst- och vintermånaderna. Det visar en ny undersökning från FOREX Bank.

Varje svensk har i snitt 25 semesterdagar att ta ut varje år*. Enligt en undersökning gjord på uppdrag av FOREX Bank väljer en tydlig majoritet (77 procent) av svenska folket att spara en del av sina semesterdagar för att istället vara ledig under en annan tid på året. Endast två av tio tar ut hela sin semester under sommarmånaderna.

– För många är svensk sommar en helig period men det har också blivit populärt att planera en solsemester under höst- och vintermånaderna. Det kan vara skönt att spara semesterdagar för att kunna resa bort när vädret i Sverige är som gråast, säger Kristoffer Avci-Nåmark, tf ReseEkonom på FOREX Bank.

Hur många semesterdagar kommer du ha kvar efter sommaren?

Inga                                     10 procent
1-5 dagar 15 procent
6-10 dagar 24 procent
11-15 dagar 16 procent
16-20 dagar 8 procent
21-25 dagar 6 procent
+26 dagar 8 procent
Vet ej 13 procent

Kristoffer Avci-Nåmark, tf ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: 072 588 13 10
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 maj – 4 juni 2014 har sammanlagt 1880 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18-64 år

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

*Källa: Eurofond