UK utanför London

2013-07-02

De flesta som besöker Storbritannien kommer med all rätt att börja i London. Många verkar aldrig åka någon annanstans i landet.

Det är sant att de flesta sevärdheter och attraktioner finns i huvudstaden, men det finns mycket att se utanför London och dina pengar kommer att räcka mycket längre. Även kostnadsmedvetna resenärer kan överraskas av vad kollektivtrafik, fish & chips och en pint kostar.

Det är billigt att åka tåg, om du planerar och bokar med god framförhållning. Prissättningen är dynamisk och liknar flygbolagens prissättning.

Bed and breakfast utanför London är ofta mycket prisvärd, ca 400-500 SEK. Och frukosten är ofta ”Full English”, vilket närmast kan liknas vid vad vi kallar brunch.

Det är fritt inträde på de flesta av Londons större museer, men det är mindre känt att det gäller hela Storbritannien.

Se slottsruinen och åk bergbanan i Aberystwyth, gå på teater i Bristol, upplev universitetet och njut av trädgårdarna i Cambridge, ta tåget till Skye, vandra i bergen och passa på att stanna till i Glenfinnan med tågbron känd från Harry Potter-filmerna, shoppa vintage i Manchesters gamla kvarter, eller surfa i Scarborough.