Var tredje svensk vill hyra ut sitt hus till turister

2014-07-11

32 procent av svenskarna svarar att de har hyrt, eller kan tänka sig att hyra ut, sin bostad till turister när de är bortresta. 78 procent svarar också att de själva hyrt, eller kan tänka sig att hyra, hus från en privatperson istället för att bo på hotell under semesterresan. Det visar en ny undersökning från FOREX Bank.

Undersökningen visar att 32 procent av svenskarna har hyrt ut, eller kan tänka sig att hyra ut, sin egen bostad till turister medan de är bortresta.

Torbjörn Fredman är Sverigechef på Nordeuropas största semesterhusförmedlare, Novasol. Enligt honom finns stora pengar att hämta för den som exempelvis äger ett fint hus med bra standard i Småland eller i skärgården.

– Rätt läge kan ge upp till 15 000 kronor i veckan. Det som gör ett hus extra attraktivt är exempelvis att det ligger nära vattnet och att det finns tillgång till båt, eller att man har någon bekvämlighet utöver det vanliga, säger Torbjörn Fredman.

22 procent av respondenterna har redan testat att hyra en privatbostad istället för att boka hotell under semesterresan – och kan tänka sig att göra det igen. 56 procent svarar att de ännu inte har provat men att de är öppna för att göra det.

– Att hyra en privat bostad under semesterresan är ett intressant alternativ till hotell. Ofta får du mycket semesterboende för dina pengar och du ges en möjlighet att uppleva landet ”på riktigt”, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Att tänka på när du hyr ut ditt hus till turister:

1. Presentera huset på ett sätt som speglar verkligheten och visar att det är klart för inflyttning.
  2. Små investeringar, som trådlöst internet eller tyska kanaler, kan avgöra för en hyresgäst att välja ditt hus.
  3. Möt gärna gästerna eller lämna en välkomstpärm med upplysningar om hur ditt hus fungerar.

Att tänka på när du hyr ett hus utomlands:

1. Läs kontraktet noga. Vilka kostnader kan du drabbas av om något exempelvis går sönder?
  2. Kontrollera om det tillkommer några förbrukningskostnader utöver hyresbeloppet.
  3. Ta med kontanter om huset kräver en deposition.

Källa: Novasol

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26 maj – 4 juni 2014 har sammanlagt 1880 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18-64 år

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.