Varannan svensk beredd att skippa julklapparna

2014-11-27

– vill hellre resa för julklappspengarna

Nära hälften av svenskarna uppger att det inte är viktigt för dem att få julklappar. Lika många är beredda att avstå från årets julklappar och i stället lägga pengarna på en resa. Det visar en ny YouGov-undersökning genomförd på uppdrag av FOREX Bank.

Julhandeln väntas slå rekord i år igen, om man får tro Svensk Handel. Samtidigt uppger hela 47 procent av svenskarna att det inte är viktigt för dem personligen att få några julklappar. Endast fem procent tycker att det är väldigt viktigt. 48 procent kan tänka sig att skippa årets julklappar och i stället lägga julklappspengarna på en resa.

– Att resa tillsammans är en julklapp som uppskattas av hela familjen. Sen måste det ju inte vara antingen eller – man kan ge personliga julklappar som inte kostar så mycket. Att samlas kring granen är kanske viktigare än vad som faktiskt ligger i paketen, säger Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonom på FOREX Bank.

Undersökningen visar att det främst är män och äldre som avfärdar julklapparna som oviktiga. 55 procent av männen, jämfört med 40 procent av kvinnorna känner så – liksom 58 procent av de i åldrarna 50-64 år jämfört med 32 procent av de i åldrarna 18-29 år. Att spara julklappspengarna till en resa däremot, tycker man är en lika bra idé oavsett ålder och kön.

Kristoffer Avci-Nåmark, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 72 588 13 10 Vx: +46 10 211 10 00
kristoffer.avci-namark@forex.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22-25 augusti 2014 har sammanlagt 1010 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldrarna 18-64 år i Sverige. 915 av dessa firar jul/ger julklappar.

Om FOREX Bank
FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.