Varför inte Budapest?

2009-11-17

Höst och vår är storstadsresornas tid. Gör en tripp till Ungerns huvudstad! Budapest har, trots många år i järnridåns skugga, kvar sin storslagenhet från dubbelmonarkins (Österrike-Ungern) dagar, och bjuder på ett gott liv till mycket rimliga priser: här står sig kronan gott vid en jämförelse! Dessutom dröjer vintern länge, samtidigt som våren kommer tidigt.

Det är lätt att ta sig runt i Budapest – med tunnelbana, spårvagn eller buss. Köp biljetter i block om 10 eller 20 biljetter och missa inte att stämpla dem i förväg. Kontrollanterna är många och ihärdiga och kan dela ut böter på motsvarande 240 kronor om du ertappas utan korrekt biljett. Det finns även tredagarskort att köpa för 100 kronor.

Hos BKV, Budapests svar på Stockholms SL, får personer över 65 år åka gratis – glöm inte att ha körkort, det nationella id-kortet eller pass till hands!
Växlingskontoren i Budapest är inte att leka med. Köp forinter (1 forint, HUF, är cirka 4 öre) på FOREX Bank före avresa. Om du behöver späda på reskassan, gör det på banker som tar lägre avgifter och ger bättre kurs än de ungerska växlingskontoren.
Och så den obligatoriska storstadsvarningen: se upp för ficktjuvar, särskilt i trängseln på bussar och tåg.