Varning för bluffaktörer – Forex är inte alltid FOREX

2016-11-07

FOREX är synonymt med resevaluta och enkla banktjänster. Men det finns också en marknadsplats som kallas Forex, där man kan spekulera online i värdet mellan olika valutor på samma sätt som med t.ex. aktier, optioner eller råvaror. Detta ska inte förknippas med FOREX Bank.

Allt fler aktörer erbjuder privatpersoner att spekulera på denna mycket komplicerade, riskfyllda marknad. Det vanligaste ”erbjudandet” är att börja spekulera i så kallade binära optioner, med valutor som underliggande tillgång. Aktörerna är inte sällan oseriösa och deras marknadsföring blir allt mer intensiv. Bl.a. SvD Näringsliv har skrivit om detta, läs mer här. Några aktörer utnyttjar också kännedomen i FOREX Banks namn, varumärke och inte minst den gula färgen. Flera kunder har kontaktat oss för att fråga om det är FOREX Bank som erbjuder dessa tjänster, vilket alltså inte är fallet.